Česká odborná bibliografie o metalu

Do bibliografie jsou zahrnuty knihy, kapitoly knih, odborné články i diplomové a bakalářské práce autorů, kteří působí v České republice.

Pokud víte o nějaké akademické publikaci o metalu, kterou jste zde nenašli, napište nám o ní prosím na mail miroslav.vrzal@mail.muni.cz

Odborné publikace k metalu

  • Vrzal, M. (2020). Okultní obrat v black metalu: Temná spiritualita a resakralizace v extrémním metalu. Dingir: Časopis o současné náboženské scéně, 22(2), 59-62.
  • Nenadalová, J. (2019). Spiritualita Colina H. van Eeckhouta a Church of Ra: Dualita a bolest. Sacra, 17(2), 6-22.
  • Daniel, O. (2018). Nazism as a Mode of Transgression: Politicization of Post-socialist Czech and Slovak Black Metal. In J. Charvát (ed.), OUT OF STEP: Politics and Subcultures in Post-socialist Space (pp. 75-88). Praha: Dokořán.
  • Daniel, O. & Almer, J. (2018). “666 XXX”: Sexploitation in Czech and Slovak Black Metal and Porno-Gore Grind. Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, 46(274), 199-214.
  • Kapcár, A. (2018). Počiatky, vývoj a postavenie extrémnej metalovej hudby v Gruzínsku. Sacra, 16(2), 26-46.
  • Lantorová, P. (2017). Raný norský black metal a jeho ideologie: Satanismus z perspektivy účastníků druhé vlny black metalu. Sacra, 15(2), 50-61.
  • Rapčanová, S. (2017). Kontroverzia a verejná diskusia okolo slovenského metalového festivalu Gothoom. Sacra, 15(2), 33-49.
  • Smolík, J. (2017). Metal. In J. Smolík, Subkultury mládeže: Sociologické, psychologické a pedagogické aspekty (pp. 196-212). Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  • Vašková, D. (2017). Satanistické prvky u skupiny Ghost. Sacra, 15(2), 89-101.
  • Vrzal, M. (2017). Pagan Terror: The Role of Pagan Ideology in Church Burnings and the 1990s Norwegian Black Metal Subculture. Pomegranate: The International Journal Of Pagan Studies, 19(2), 173-204.
  • Vrzal, M. (2017). Metal a akademické studium náboženství aneb proč by se religionistika měla o metal zajímat, se zaměřením na téma metal a satanismus. Sacra, 15(2), 7-32.
  • Vrzal, M. & Řezníček, D. (2017). Impaled Northern Moonforest: Konstrukce parodické blackmetalové identity. Sacra, 15(2), 62-87.
  • Daniel, O. (2016). „Posedlá, ďáblem posedlá…“: Black metal mezi radikální estetikou a radikální politikou. In O. Daniel, Násilím proti „novému biedermeieru“: Subkultury a většinová společnost pozdního státního socialismu a postsocialismu (pp. 36-44). Příbram: Pistorius & Olšanská.
  • Mokrý, M. (2016). Kontrakulturní tvorba Thursatrú: Black metal coby model tvorby náboženské identity v chaos-gnosticismu. Sacra, 14(2), 18-36.
  • Vrzal, M. (2015). Okultní aspekty v metalové hudbě: Od hororového stylu k temné spiritualitě. Sacra,13(2), 5-29.
  • Smolík, J. (2010). Metal. In J. Smolík, Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky (pp. 206-227). Praha: Grada.
  • Vaněk, J. (2010). Extrémní metal jako náboženství. Dingir: Časopis o současné náboženské scéně, 13(1), 26-28.
  • Vaněk, M. (2010). Metalové záblesky. In M. Vaněk, Byl to jenom rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989 (pp. 296-300). Praha: Academia.
  • Volfová, L. (2010). Metalová scéna v Makedonii. Porta Balkanica, 2(2), 47-50.
  • Vrzal, M. (2009). “Satan, Ódin, Hitler”: Spojení satanismu, pohanství a ultrapravicové ideologie v black metalové subkultuře. Sacra, 7(1), 5-24.
  • Mareš, M. (2003). Ultrapravicoví black, aryan a pagan metalisté. In M. Mareš, Pravicový extremismus a radikalismus v ČR (pp. 440-444). Brno: Barrister & Principal.

Magisterské práce

  • Lazar, J. (2017). Extrémní metal zevnitř a zvenčí: Co se tady maskuje? Univerzita Karlova, Katedra psychologie.
  • Stašová, G. (2017). Sociologie metalové hudby: Metalový posluchač v kontextu subkultury a vkusu. Univerzita Palackého v Olomouci, Katedra Muzikologie.
  • Boháč, F. (2016). Křesťanský metal: Misiologická analýza fenoménu křesťanské metalové hudby. Univerzita Karlova, Katedra religionistiky.
  • Vícha, P. (2016). Rocková a metalová hudba v HV na 2. stupni ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni, katedra hudební kultury.
  • Hudcová, L. (2015). Metal – hudba, kultura, identita. Univerzita Karlova, Katedra obecné antropologie.
  • Makovický, M. (2015). Každodennosť a subverzivita medzi mladými fanúšikmi metalu. Masarykova univerzita, Katedra sociologie.
  • Pejchal, J. (2015). Vizáž v metalové subkultuře. Masarykova univerzita, Ústav evropské etnologie.
  • Pokorný, L. (2015). Hardcore jako kritická perspektiva. Univerzita Karlova, Katedra obecné antropologie.
  • Peterek, L. (2011).  Životní styl a hodnotová orientace metalové subkultury. Masarykova univerzita, Ústav pedagogických věd.
  • Vrzal, M. (2011). Satanismus v black metalu. Masarykova univerzita, Ústav religionistiky.
  • Bernkopf, J. (2010). Grindcore: Ideologická východiska a žánrová typologie. Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy.
  • Hazlbauer, J. (2009). Koncept smrti v textech českých metalových hudebních skupin. Univerzita Karlova, Katedra českého jazyka a katedra české literatury.
  • Palák, V. (2007). Český metalový videoklip po roce 2002. Masarykova univerzita, Ústav filmu a audiovizuální kultury.

Bakalářské práce

  • Hesová, M. (2018). Metalová scéna na Blízkém východě. Západočeská univerzita v Plzni, Katedra blízkovýchodních studií.
  • Mašek, F. (2018). Reflexe Marilyna Mansona v českém tisku. Univerzita Karlova, Katedra mediálních studií.
  • Polatová, J. (2018). Nejvýznamnější skupiny s ženským vokálem působící na rockové a metalové scéně 21. století. Západočeská univerzita v Plzni, Katedra hudební kultury.
  • Vašková, D. (2018). Satanismus v populární kultuře: Případová studie metalové skupiny Ghost. Masarykova univerzita, Ústav religionistiky.
  • Hrazdílková, A. (2017). Vizuální identita rockové hudby. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Ateliér Grafický design.
  • Hriadelova, K. (2017). Principy odívání české a slovenské metalové subkultury v období zrodu československého metalu. Janáčkova akademie múzických umění, Ateliér scénografie.
  • Minjaríková, A. (2017). Heavymetalová hudba v České republice po roce 1989. Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy.
  • Kolátorová, L. (2014). Návštěva metalového koncertu jako rituál. Univerzita Karlova, Katedra sociologie.
  • Marešová, M. (2013). Subkulturní rysy na brněnské scéně populární hudby: Srovnávací studie o publiku popu, techna a metalu. Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy.
  • Svačinová, D. (2017). Obsazení violoncella v rockové hudbě. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
  • Koutná, D. (2016). Heavy metal jako subkultura. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Katedra pedagogiky.
  • Kovářová, A. (2016). Artificiální hudba v rockové a metalové interpretaci s důrazem na mezinárodní scénu. Ostravská univerzita v Ostravě, Fakulta umění.
  • Šábková, A. (2016). Heavy metalová hudba v českém prostředí – postoje a vztah posluchačů k žánru v období od roku 1980 po současnost. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
  • Tříska, J. (2015). Subkultury mládeže v současné české společnosti. Vysoká škola finanční a správní, Katedra sociologie.
  • Boháč, F. (2014). Vztah křesťanství a metalu. Univerzita Karlova, Katedra religionistiky.
  • Pešek, J. (2014). Subkultura Heavy Metalu: Následovníci ďáblova hlasu? Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Katedra filosofie a religionistiky.
  • Vícha, P. (2014). Současná metalová scéna ve Skandinávii. Západočeská univerzita v Plzni, Katedra hudební kultury.
  • Antošová, K. (2013). Norský black metal. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra hudební výchovy.
  • Břenková, I. (2013). Deutsche Poprock- und Metalmusik im Unterricht DaF / Německá poprocková a metalová hudba ve vyučování němčině. Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • Kolomazník, T. (2013). Subkultura současných českých kapel nové vlny heavy metalu. Univerzita Karlova, Katedra sociologie.
  • Lišková, Š. (2013). Nu-metal se zaměřením na skupinu Linkin Park. Zápodočeská univerzita v Plzni, Katedra hudební kultury.
  • Smejkal, J. (2013). Satanismus v metalu. Univerzita Karlova, Katedra sociální pedagogiky.
  • Terich, V. (2013). Hudba undergroundu a metalová muzika a její prosazování v médiích. Univerzita Jana Ámose Komenského Praha.
  • Hanzalová, K. (2012). Současná metalová subkultura v České republice pohledem jejích členů: Význam vizuálních prvků a reflexe reakcí většinové společnosti. Univerzita Karlova, Studium humanitní vzdělanosti.
  • Musil, M. (2012). Vizuální image v black metalu z perspektivy příslušníků subkultury, Masarykova univerzita, Ústav evropské etnologie.
  • Kejř, P. (2012). Extrémní hudba jako součást metalové hudební scény: Její vývoj ve světě od přelomu 80. let do dnes. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
  • Nesvatbová, T. (2012). Česká heavymetalová hudba. Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy.
  • Vítková, R. (2011). Skupina Root a satanistická rétorika v české metalové hudbě. Masarykova univerzita, Ústav religionistiky.
  • Zemánková, P. (2009). Non-commercial metal: Prožitky posluchačů extrémní metalové hudby. Masarykova univerzita, Katedra psychologie.